Chatbots transformeren de gezondheidszorg

Gepubliceerd door info@kevinmollet.be op

In de film ‘Her’ wordt hoofdrolspeler, Joaquin Phoenix, dolverliefd op de stem van een digitale assistent, die in verbazingwekkende snel tempo kan leren en zelfs zijn behoeften vervullen. Gelukkig zijn we in real life nog niet zover maar volgens een recent rapport in de New Scientist zeggen honderdduizenden mensen elke dagdagelijks ‘Good morning’ aan Alexa, een half miljoen mensen hebben hun liefde verklaart en meer dan 250.000 deden een huwelijksaanzoek aan Alexa.

Voorzichtigheid is dus toch enigszins geboden en het is niet overbodig om de ingewikkelde relatie die mensen hebben met intelligente machines en alle bestaande vormen van kunstmatige intelligentie te analyseren.

Als we ook nadenken over hoe Cognitoys de cognitieve ontwikkeling van kinderen met behulp van AI op een leuke en zachte manier ondersteunt, worden persoonlijke gezondheidsassistenten op onze mobiele devices plots daadwerkelijke antwoorden op bepaalde behoeften.

Bij voorkeur voordat ze ons leven overlopen. Dus laten we beginnen met digitale gezondheids chatbots.

Chatbots zijn de toekomst van messaging

Chatbots zijn hip. Tijdens de eindejaarsperiode was Amazon’s Echo voice-controlled speaker zo’n bestseller dat ze al snel uitverkocht was bij de grote Amerikaanse e-commerce giganten.  Deze bots praten met hun gebruikers door middel van luidsprekers, en hun ingebouwde microfoons horen alle geluiden uit de kamer. Wanneer Echo de naam “Alexa” hoort, licht de LED-ring in de richting van de gebruiker om te bevestigen dat het luistert. Het beantwoordt vragen, speelt muziek, bestelt Amazon-producten en vertelt grappen. Mind-blowing! Uiteraard was er een grote interesse, die op zijn beurt weer een duidelijke trend laat zien: chatbots zullen de plaats van messaging-applicaties op vele gebieden overnemen en ze zullen ook marktsegmenten inpalmen die voorheen ondenkbaar waren. Zoals onze gezondheidszorg. Digitale persoonlijke assistenten in de vorm van chatbots bieden specifieke voordelen tegenover eenvoudige messaging-apps. Ze zijn voice-controlled, waardoor het ook mogelijk is om ze te gebruiken als je de handen vol hebt. Omdat ze stemgestuurd zijn, kan ik me voorstellen dat ze na een tijdje deel zullen uitmaken van de dynamiek van familiecommunicatie.

Het succesverhaal van  gezondheidsbots.

Er bestaan veel eenvoudige medische vragen die de volledige aandacht van een arts niet nodig hebben, maar toch ook niet onbeantwoord kunnen blijven. Bijvoorbeeld een jonge moeder zonder enige ervaring met een paar weken oude baby. Ze heeft ongetwijfeld vele relevante vragen, maar ze hebben meestal geen dringende reactie van een druk bezette zorgprofessional nodig. Bovendien is het ook niet evident om Google-zoekopdrachten te vinden die de juiste antwoorden geven, omdat de meeste patiënten niet weten hoe de kwaliteit van de informatie die zij online vinden, te beoordelen. Daarenboven zit het internet vol van nepinformatie en misleidende sites met een commercieel doel.

De behoefte aan digitale persoonlijke assistenten en chatbots in de gezondheidszorg is duidelijk en helemaal niet nieuw. De eerste “operatieve” bot in de gezondheidszorg dateert uit de jaren ’80. Eliza was er op gericht om een ​​psycholoog te simuleren, een therapeut die vragen aan de patiënt stelt door gewoon te herschikken wat de patiënt zelf heeft gezegd.

Momenteel zijn er al bepaalde medische gebieden waar start-ups en bedrijven intelligente persoonlijke assistenten aanbieden. Zo bieden Horus, OrCam, BeMyEyes en Aira oplossingen aan om mindervaliden een ​​zelfstandiger leven te laten leiden. Ze gebruiken verschillende algoritmen om de omgeving voor de gebruiker te beschrijven, ze lezen teksten, herkennen gezichten en objecten, zoals supermarktproducten of bankbiljetten, of verwittigen ze voor obstakels. Deze algoritmen zullen mettertijd bijleren. En dat is nog maar het begin.

Het bedrijf, Kore.ai biedt slimme bots voor gezondheidszorgfaciliteiten. De digitale assistent kan patiënten direct aan de juiste contacten koppelen, details over afspraak opgeven of wijzigingen aanbrengen. Het laat de patiënten gemakkelijk aanvragen betalen. Het levert laboratorium-, test- of procedureresultaten of aanbevolen volgende stappen aan. Safedrugbot belichaamt een chat messaging service die assistentachtige ondersteuning biedt aan gezondheidswerkers en artsen die passende informatie nodig hebben over het gebruik van medicatie tijdens de borstvoeding. Izzy helpt vrouwen om hun cyclus te volgen. Bots zoals HealthTap of Your.Md zijn bedoeld om patiënten te helpen bij het oplossen van de meest voorkomende symptomen en gebruiken daarvoor AI. Een chatbot vervangt echter nooit een ervaren arts. De bot helpt de gebruiker om een ​​afspraak te maken of de arts bij het stellen van een diagnose of het voorschrijven van een therapie.

Bots komen er aan. Zelfs als je huiverig bent om hen te omhelzen. En de eerste keer dat je een gesprek hebt met een bot die verstandig, humoristisch is en je voorkeuren in een paar seconden leert, zal je verbaasd zijn over hoe moeilijk het is om ze nog te missen.

 

Florence kan een zeer nuttige chatbot zijn voor oudere patiënten. Het is eigenlijk een “persoonlijke verpleegster” en “zij” kan patiënten herinneren om hun pillen te nemen. Je typt gewoon de naam van het medicijn in de chat, het aantal keren dat men de medicatie moet nemen en op welk moment. Dan stuurt Florence een bericht in de chat elke keer als men de pil moet nemen.

De Britse National Health Service (NHS) zal in 2017 een chatbot-app starten voor het geven van medisch advies, om zo de last op zijn 111-noodhulplijnen te verminderen. De NHS ontwikkelt de app met Babylon Health, een nieuw type van betaalde, doctor-on-demand diensten.

In de toekomst

In de toekomst zullen we onze gemeten gezondheidsgegevens en de gegevens in onze medische dossiers kunnen delen met deze digitale persoonlijke assistenten, zodat ze de beste beslissingen kunnen maken. Misschien zullen ze ook bepaalde medische condities kunnen opsporen die alleen op onze stemmen zijn gebaseerd. Er is al uitgebreid onderzoek gedaan naar vocale biomarkers en hun gebruik in de gezondheidszorg. En ik weet zeker dat softwareontwikkelaars en tech-bedrijven het enorme potentieel voor het gebruik van gamification in gezondheidszorgchatbots zullen herkennen. Bijvoorbeeld, als u punten kunt verzamelen voor gezond eten of sporten en dan kunt u bepaalde beloningen krijgen, zouden patiënten meer gemotiveerd zijn om gezonder te leven. 

 


info@kevinmollet.be

Kevin maakte de volledige digitale (r)evolutie mee waarbij hij als zesjarige in begin de jaren '80 reeds zijn eerste softwaretoepassingen programmeerde op de primaire homecomputers. Daarna maakte hij actief de opkomst van de intuïtieve en visual-driven operating systems mee en was hij een early adopter van internet. Later hanteerde hij deze kennis ook als (systeem)verpleegkundige bij de implementatie van diverse innovatieve toepassingen binnen een snelgroeiend ziekenhuis. Als lid van de stuurgroep 'Consumerization of healthcare' - waarbij heel wat disruptieve innovaties onderzocht worden - staat hij mee aan de wieg van het nieuwe digitaal in de ziekenhuizen, waaronder het inzetten van apps, robotica, wearables enz. Uiteraard is hij vanuit zijn functie als stafmedewerker PR & communicatie ook een sterke - maar realistische - believer van social media.